Praktisk Krishantering : Om kriskommunikation i praktiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/JMK

Sammanfattning: Denna normativa studie syftar till att få en djupare förståelse för hur kriskonsulter arbetar med krishantering i praktiken. Ramen för krishantering har vidgats i och med sociala mediers uppkomst vilket medfört komplikationer såväl som möjligheter för organisationer som drabbas av kris. De frågeställningar som forskningen utreder är först och främst hur krishanterare arbetar och hur retorik kan bidra till krishanteringen. För att besvara dessa frågeställningar i enlighet med den kvalitativa ansats som uppsatsen antagit genomfördes intervjuer med tio konsulter, varav tre även är teoretiker inom kriskommunikation och retorik. Det material som intervjuerna resulterade i analyseras genom en retorisk analys med återkoppling till krisreaktionsmodeller i tidigare forskning, Shannon & Weavers kommunikationsmodeller samt Jeanette Fors-Andrées teori om att bryta det invanda mönstret för att krishantera med god effekt. Forskningen har visat att krishanterare arbetar med kriser i förebyggande syfte genom att tillverka krisplaner som förbereder organisationer inför eventuella kriser. Som resultat av analysen sammansattes en modell baserad på de befintliga modeller som utvecklats i tidigare forskning i återkoppling med informanternas svar som skulle kunna effektivisera arbetet. Till denna modell har sedan retoriska återkopplingar enligt Partesläran gjorts för att se hur retorik kan vara till användning vid praktisk krishantering. Nyckelord: Krishantering, Kriskommunikation, Retorik, Krisplan, praktiskt arbete                   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)