Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. I klassrummen ute i landet möts elever från hela världen som beroende på sitt ursprung, utbildningsnivå och kön har olika möjligheter att kunna agera i samhället på lika villkor. Denna studie syftar till att undersöka hur just utlandsfödda elever ser på sin egen möjlighet att agera i det svenska samhället och om eller hur utbildning har påverkat möjligheten. Det teoretiska ramverket har utgått från Margaret Archer teori om agens och den inre konversationen och Paolo Freires begreppsdefinitioner från De förtrycktas pedagogik. Genom kvalitativa samtalsintervjuer med utlandsfödda elever och tematisk analys av materialet har en del mönster gått att lokalisera. Samtliga respondenter uppger att bl.a att utbildning i svenska språket varit avgörande för deras möjlighet att agera i samhället. Några av respondenterna uppger också att de stött på motstånd i form av rasism för att kunna agera så som de hade velat. 2

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)