Ledningsgruppens dynamik – en studie av den svenska klädesbranschens ledningsgrupper

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)