Patienters upplevelse av sjuksköterskors bemötande på en akutmottagning : En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: För många patienter blir besök på en akutmottagning den första kontakten med hälso- och sjukvården. Bemötandet från sjuksköterskor på akutmottagningen behöver därför bli lyckat för att patienten ska kunna känna sig sedd och omhändertagen. Ett lyckat första bemötande från sjuksköterskan lägger grunden för en fortsatt god och säker vård. Syfte: Syftet med litteraturöversikten var att beskriva hur patienter upplever bemötandet från sjuksköterskor på en akutmottagning. Metod: Examensarbetet genomfördes som en litteraturöversikt och inkluderar 12 vetenskapliga artiklar, varav fyra med kvalitativ ansats, sju med kvantitativ ansats och en med mixad metod. Artiklarna söktes i databaserna CINAHL och PubMed. Resultat: I litteraturöversiktens resultat presenteras hur patienters upplevelser av bemötande från sjuksköterskor på en akutmottagning kan påverkas positivt såväl som negativt. Faktorer som påverkade upplevelsen av bemötande var information, kommunikation och patientmedverkan. Slutsats: Litteraturöversikten visar att sjuksköterskan bör implementera ett arbetssätt som främjar god kommunikation och patientdelaktighet för att möjliggöra goda upplevelser för patienter på en akutmottagning. Av betydelse är att sjuksköterskan för en bra kommunikation till patienterna, informerar på ett adekvat sätt samt att patienterna får känna sig väl omhändertagna och trygga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)