Paddan och fritids : iPads som ett verktyg i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Parleman Araden; Daniel Toll; [2015]

Nyckelord: iPads; surfplatta; IKT; fritidshem;

Sammanfattning: Studien berör ett ämnesområde i det fritidspedagogiska som handlar om iPads och IKT i fritidshemmet. Syftet med studien är att ta reda på hur en grupp elever använder en iPadi en iscensatt situation. iPads funktionalitet och lärande berörs för att komma underfund med hur man kan använda iPads som ett verktyg i fritidshemmet. Vi har valt att utgå från den kvalitativa metoden och gjort en observation samt en gruppintervju och en datainsamlingsmetod. I observationen ville vi skapa oss en egen uppfattning om hur och till vad eleverna använde en iPads till samt vilka lärandesituationer det kunde uppstå. Under gruppintervjun ville vi veta vad det är eleverna lärt sig när de använder en iPad. Forskning har visat att elever som använder sig av iPads och IKT får en ökad motivation i undervisningen. Studiens resultat visar att elever lär sig när de använder iPads som ett verktyg och även när de spelar digitala spel. Resultatet visade att eleverna lär sig ur två perspektiv, nämligen det kognitiva och sociala perspektivet. I det kognitiva lärandet lyftes språk, matematik, musik och strategiskt tänkande, medan i det sociala lärandet uppstod det skapande av praktikgemenskaper och social interaktion. Slutsatsen i studien blir att elever faktiskt lär sig när de använder sig av iPads i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)