"Våra stammisar är våra vänner" : Lokala butikers kriskommunikation på Instagram under Covid-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: I början av 2020 drabbade Covid-19-pandemin Sverige. Lokala aktörer blev offer för krisen och drabbades hårt av restriktioner. Följder av restriktionerna innebar färre besökare och minskad lönsamhet hos de fysiska butikerna, vilket resulterade i konkursansökningar.  I studien ska fem lokala butiker inom Jönköpings detaljhandel studeras.  Fokus ligger på hur butikerna använde kommunikation på sociala medier, Instagram, för att nå ut till kunder och följare under Covid-19-pandemin. Kriskommunikationens process och dess betydelse för samhällsaktörer i en kris är centralt för studien.  Följande studie utförs med en kvalitativ metod. Genom intervjuer och en språklig analys av text, ska butikernas innehåll på sociala medier undersökas, samt den kontext dessa verkar i och processen bakom arbetet. Uppsatsen grundas på Situational Crisis Communication Theory. Teorin är testad på större organisationer. I detta fall ska mindre företag i Sverige studeras, vilket inte kan liknas med tidigare forskning. I studien framkommer att butikerna kommunicerade som en indirekt följd av myndigheternas uttalanden. Texterna är personliga och gestaltar ansvar, lösningar och tacksamhet.  Det framkommer också hur butikscheferna upplevde sitt arbete med kommunikation i en kriskontext. De vittnar också om det upplevda värdet av information och kundrelation i en svår tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)