Idrottshjältar och elitidrottshändelser i idrott och hälsa undervisningen : ”Om”, när, hur och varför lärare använder, relaterar samt refererar till idrottshjältar och elitidrottshändelser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka när, hur och varför lärare i idrott och hälsa inom grundskolan använder, relaterar samt refererar, eller inte, till idrottshjältar och elitidrottshändelser i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Vilken funktion har idrottshjältar och elitidrottshändelser i lärarnas undervisning? I vilka undervisningssammanhang brukar lärarna i idrott och hälsa använda sig av idrottshjältar samt elitidrottshändelser? Vad har de idrott och hälsa lärarna som väljer att inte använda, relatera eller referera till idrottshjältar och elitidrottshändelser under sina lektioner för ståndpunkt kring området? Utöver detta undersöks det om lärarnas sociala kategorier kan kopplas samman med deras ställningstagande, på grund av att tidigare forskning visar att kvinnor till större del inte kan relatera till idrottshjältar för att begreppet oftast är förknippat med manliga idrottare.     Metod: För att besvara frågeställningarna har det utförts kvalitativa intervjuer med fyra män och fyra kvinnor som arbetar inom ämnet idrott och hälsa på grundskolan. Urvalet är baserat på lärarnas kön samt deras ställningstagande kring att applicera begreppen. Vid intervjutillfällena följdes en intervjuguide som är baserad på studiens teoretiska ramverk.   Resultat och Slutsats: Studiens resultat visar att när lärarna använder sig av idrottshjältar och elitidrottshändelser sker det spontant i undervisningssammanhang, som genomgångar eller ”när som helst” under dagen. Resultatet om hur lärarna använder samt vad begreppen har för funktion skiljer sig åt bland dem. Antingen används det för att relatera och referera eller för att använda till exemplifiering i undervisningen. Varför samt vilken funktion begreppen bör ha är sammankopplat med att lärarna betraktar dessa som ett pedagogiskt verktyg vid motivation, inspiration samt kontakt med eleverna. De lärare som anser att dessa begrepp inte ska vara med i undervisningen, har denna åsikt främst för att det inte finns beskrivet i läroplanen. Den slutats som kan dras är att lärarnas ställningstagande kring om dessa begrepp ska utgöra en del av undervisningen eller inte är kopplad med deras kön, idrottsliga bakgrund samt personliga intresse. De lärare som anser sig använda dessa begrepp är främst män som själva har ett intresse för elitidrott. De lärare som inte anser sig använda begreppen är främst kvinnor, som inte har något större intresse för elitidrott samt har kunskaper om läroplanens formuleringar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)