Att skapa värde i en döende bransch – Hur skapar aktörerna i musikindustrin värde genom nya affärsmodeller?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilka sätt musikindustrins aktörer genom nya affärsmodeller skapar värde till sina kunder och sig själva. Metod: Uppsatsens frågeställning är av explorativ karaktär och besvaras genom en kvalitativ ansats och induktiv undersökningsmetod. Slutsatserna bygger på en fallstudie baserad på semistrukturerade intervjuer, genomförd på åtta respondenter fördelade på sex företag. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen affärsmodellen, open strategy, kundvärde ur ett företagsperspektiv samt teorin kring ”Long tail”. Empiri: Undersökningen är utförd på sex fallföretag inom musikbranschen. Aktörerna är av olika storlek och innehar olika positioner i musikbranschen. Gemensamt för alla är att de på något sätt säljer musik. Resultat: Musikbranschen befinner sig just nu i ett paradigmskifte där utvecklandet av nya affärsmodeller är kritiskt för branschens överlevnad. De aktörer som studerats har börjat utveckla affärsmodeller av öppen karaktär, där de erbjuder kunden andra värden än själva musiken. Genom analysen har flertalet av de öppna affärsmodeller som Chesbrough & Appleyard (2007) beskriver kunnat identifieras i musikbranschen. Även ”Long tail” konceptet har kunnat skönjas i musikaktörernas affärsmodeller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)