Teknik i förskolan : En studie om barns utforskande av teknik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan närmar sig teknik och hur deras utforskande kommer till uttryck. Undersökningen grundar sig på en kvalitativ studie där barnen genom att först få lyssna till en saga därefter konstruera fritt utifrån temat rymden i en teknikinriktad aktivitet. Resultatet visade fem fenomenografiska kategorier av hur barn närmar sig teknik. Dessa var: barnen utforskar materialet, barnen fokuserar på att bygga något som har med rymden att göra, barnen planerar vad och hur de ska bygga, barnen fokuserar på hållfasthet, barnen fokuserar på funktionen. Dessa fem kategorier visar att barn utforskar och närmar sig teknik på ett medvetet sätt. Genom en sociokulturell tolkning av datamaterialet visade det sig hur barnen utforskade tekniken genom samspel och verbal men även icke verbal kommunikation. Barnen inspirerades av varandra i sitt konstruerande. Barnens konstruktioner liknade artefakter som redan finns i barnens omgivning. I diskussionen diskuteras att det är viktigt att se barngruppen som resurs i lärandet och att pedagogen uppmärksammar och stödjer detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)