Fönstershoppar du? : Den visuella kommunikationens roll i köpbeslutsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Visuell kommunikation är något som vi dagligen stöter på i vår vardag, i form av reklamannonser, reklamfilmer, skyltningar osv. Skyltfönster är en form av visuell kommunikation, och fungerar som företagens ansikte utåt och det skapar ofta en första bild hos mottagaren om företaget.  Enligt köpbeslutsprocessen är reklam den mest förekommande informationskälla som påverkar konsumenten i köpbeslutet. Denna studie kommer att utgå från Kotler och Kellers modell av köpbeslutsprocessen, som följer kunden före, under samt efter köpet. Modellen består av fem steg, problem erkännande, informationssökning, utvärdering av valmöjligheter, köpbeslut och efter köpbeteende. Forskningen behandlar endast de tre första stegen som sker före själva köpet, och den klargör fönsterskyltnings påverkan på den kvinnliga köpbeslutsprocessen före köpet. Kopplingar dras mellan köpbeslutsprocessen och den visuella kommunikationens tre arbetsområden, text, form och färg. Avslutad studie tyder på en påverkande effekt av skyltfönster i köpbeslutsprocessen. Då studien visade på att antal spenderade pengar ökade beroende på antal shoppingtillfällen. Ett högre antal shoppingtillfällen innebär alltså en större påverkan i köpbeslutsprocessen då kunden oftare stöter på den visuella kommunikationen, skyltfönster. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)