Organisationsstrukturen och arbetsmiljö inom vården : En kvalitativ undersökning om stödassistenternas upplevda arbetsmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna studien är att undersöka hur organisationsstrukturen påverkar arbetsmiljön för de anställda inom olika boenden och hur detta i sin tur påverkar kvaliteten på arbetet utifrån de anställdas perspektiv. Detta genomfördes utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv och analyserades med hjälp av begrepp som organisationsstruktur och arbetsmiljö. 10 semistrukturerade intervjuer utfördes med stödassistenter som arbetat i minst två år. Resultatet av studien indikerar att stödassistenter upplever en god arbetsmiljö i den fysiska bemärkelsen, vilket innebär att de är nöjda med de fysiska förhållandena på arbetsplatsen, såsom arbetsutrustning och arbetsplatsens säkerhet. Däremot visar studien att det finns utmaningar inom den psykosociala arbetsmiljön för stöd assistenterna. Trots att de var nöjda och tillfredsställda med själva arbetet, upplevde de att de inte alltid kände sig hörda och hade begränsat inflytande över sina arbetssituationer och beslut. En annan faktor som påverkade stödassistenternas upplevelse av arbetsmiljön var ledarskapet. De var inte nöjda med den form av ledarskap som fanns inom de olika enheterna och ansåg att cheferna inte tog tillräckligt ansvar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)