Därför skolkar jag från idrottslektionen : En kvalitativ studie om varför elever inte deltar i ämnet idrott och hälsa

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka varför elever väljer att skolka från idrottslektionerna. Studiens frågeställningar är:  Vad är det som gör att elever inte vill delta på idrottsundervisningen? Vad hade motiverat dessa elever till att delta i undervisningen?  Hur upplever eleverna sin undervisningsmiljö? Metod Studien har utförts med en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod för att få en beskrivande data. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sex elever som går i åk 8-9, urvalet har en jämn könsfördelning. Studiens teoretiska utgångspunkter är KASAM teorin samt de teoretiska begreppen inre motivation, yttre motivation och control value.  Resultat Resultaten visar att eleverna inte deltar på idrott och hälsa lektionerna eftersom de upplever en trötthet, att lektionerna är tråkiga samt negativa känslor som uppstår i grupper eller i vissa undervisningsmoment. Det som motiverar eleverna till att delta på idrottslektionerna är när deltagande sker med sina vänner samt viljan till ett betyg. De flesta av eleverna befann sig i en undervisningsmiljö som hade förutsättningar för att skapa hanterbarhet hos eleverna dock kunde vissa undervisningsmoment upplevas obegripliga. Alla elever upplevde någon form av meningsfullhet för ämnet idrott och hälsa.    Slutsats  Elevernas klasskamrater kan både skapa positiva känslor och negativa känslor som påverkar elevens deltagande. Det är viktigt att läraren arbetar med gruppensammanhållningen och normkritik för att skapa en trygg miljö. Läraren bör arbeta med elevernas inre motivation samt skapa undervisningsupplägg som främjar den upplevda hanterbarheten. Det är även viktigt att läraren presenterar information på ett sätt som gör informationen intressant och begripligt för eleverna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)