Betyg och Bedömningsprocessen i ämnet Idrott ochHälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka bedömningsprocessen i ämnet idrottoch hälsa (IDH). För att besvara detta använde vi oss av två frågor: 1) Betyg ochbedömningsprocessen i ämnet idrott och hälsa? 2) Hur ser lärare respektive elever påbetygsättning? Genom en systematisk informationssökning grundad i Bryman (2018)genom olika databaser valdes tolv primärstudier som summerats och analyserats för attkunna besvara frågorna. I kunskapsöversikten ingår svenska och internationella studiersom behandlar ämnet IDH. Summeringen av varje källa består av syfte, metod, teorioch resultat. De tolv studierna är uppdelade i tre resultatkapitel; bedömning,bedömningsprocess och faktorer. Av de tolv primärstudierna är nio svenska och treinternationella. Resultatet av studierna för temat bedömning visar att det är komplextoch svårt att sätta betyg framför allt då lärare har egna bedömningar utöver kursplanensbedömningskriterier. I själva bedömningsögonblicket är ett betyg mer än bara ett betyg,vilket kan ha en direkt påverkan på motivation och framtida prestationer. Faktorernasom påverkar bedömningen kan ses från perspektivet av lärare och elever. I en rapportpå uppdrag av Skolverket (2010) framgick det att pojkar hade högre betyg än tjejer.Forskningen visar att idag att betygen för ämnet IDH har jämnats ut mellan könen ochden avgörande faktorn för bedömning är de officiella bedömningskriterierna ochlärarnas egna. Med nya kursplaner och läroplan behövs vidare forskning för attsäkerställa ämnets kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)