Arbetstillfredsställelse och intern återhämtning inom sälj- och serviceyrken

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Arbetsmiljöverket (2015) uppmärksammar i sin rapport problematik gällande bland annat återhämtning och att ständigt vara tillgänglig. Denna studie ämnade att undersöka om intern återhämtning kunde predicera arbetstillfredsställelse, för individer inom sälj- och serviceyrken. Vi undersökte också upplevelsen till möjligheter till intern återhämtning. En mixad metod användes och 130 stycken individer besvarade en internetbaserad enkät och fem semistrukturerade intervjuer gjordes för att besvara forskningsfrågorna. Arbetstillfredsställelsen mättes med hjälp av MSQ, Minnesota Satisfaction Questionnaire, ett välanvänt frågeformulär med 20 stycken frågor. Den interna återhämtningen mättes med tio egenkonstruerade frågor som genom en EFA delades upp i tre faktorer: faktor 1 Autonomi, faktor 2 Lunchraster och faktor 3 Tillgänglighet. Resultatet från den kvantitativa delen visade på att modellen var signifikant och att intern återhämtningen stod för 34 % av den förklarade variansen för arbetstillfredsställelse. Faktor 1 Autonomi, bidrog mest till modellen och inkluderade frågor gällande möjlighet till raster, friheten i att välja själv när man ville ta rast och hur nöjd man är med sina möjligheter till att ta raster. Intervjuerna resulterade i fyra teman: Frihet för den anställde, Krav på tillgänglighet, Att stå på scenen och Inställning till arbetet. Resultatet visar på att det finns krav på tillgänglighet även under raster för vissa deltagare vilket stödjer resultatet från Arbetsmiljöverkets rapport från 2015. Vidare forskning föreslås involvera även den externa återhämtningens betydelse och även möjligheterna till att genomföra en longitudinell studie för att se vilken påverkan det blir på sikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)