#SponsoredPost : En kvalitativ studie av hur samarbeten mellan Influencers och företag konstrueras på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Under år 2016 har marknadsföringsstrategin influencer marketing, att låta inflytelserika personer dela budskap om varumärken online i form av sponsrade innehåll, ökat i popularitet. Den här uppsatsen ämnar öka förståelsen kring hur Influencers konstruerar inlägg som är sponsrade av företag på medieplattformen Instagram i Sverige idag. Vår ambition är att bidra med kunskap inom området marknadskommunikation, som företag i sin tur kommer kunna använda sig av i framtida samarbeten. I den här studien använder vi oss av en kvalitativ innehållsanalys för att undersöka sponsrade inlägg från åtta olika Influencers inom fyra intresseområden: mode, hälsa, skönhet och livsstil. Ett strategiskt urval används i valet av Influencers och Instagraminlägg. Varje inlägg analyseras med hjälp av ett analysschema som grundar sig i teori och tidigare forskning. Analysschemat innefattar fyra olika teman: visuell kommunikation, skriftlig kommunikation, lagar och riktlinjer samt branding. Samtliga teman avser att besvara studiens övergripande syfte och frågeställningar. Det teoretiska ramverket är definierat utifrån branding, influencer marketing, user- and producer generated content och visuell kommunikation. Utifrån studiens resultat kan vi utläsa att samarbeten mellan Influencers och företag på Instagram varierar i sin utformning, speciellt med hänsyn till Influencerns intresseområde. Influencers inlägg inom områdena mode och hälsa tenderar att vara proffsiga och genomarbetade, vilket visar upp en idealiserad bild av verkligheten. Influencers inom området livsstil fokuserar istället på verklighetstrogna bilder som skapar ett intimt förhållande mellan dem och dess följare. Utifrån studien går det även att konstatera att det förekommer brister i hur influencer marketing används, exempelvis direkta uppmaningar till köp och att företag har en alltför stor inblandning i utformandet av inläggen. Studien påvisar att nyckeln till att bedriva framgångsrik influencer marketing är att vara transparent med samarbetet och låta en Influencer, vars intresse och ton stämmer överens med varumärket, förmedla ett genuint och personligt budskap om det. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)