Föräldrars erfarenheter av kommunikation under barnets vårdtid

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Föräldrar har inte alltid haft en självklar roll i barnets sjukvård. Inte förrän under andra halvan av 1900-talet ansågs föräldrarnas närvaro i vården vara något positivt. Allt eftersom föräldrarnas närvaro accepterades började de vara delaktiga i omvårdnaden. Förhållningssättet familjecentrerad vård växte fram, i vilken kommunikation mellan föräldrar och sjuksköterskor spelar en central roll. Kunskap om vikten av kommunikation finns inom sjukvården, trots detta så förkommer det att den brister.Syfte: Att beskriva föräldrars erfarenheter av kommunikation med sjuksköterskor under barnets vårdtid på sjukhus.Metod: Litteraturstudie baserad på tio vetenskapliga artiklar med kvalitativt innehåll, som analyserades utifrån en innehållsanalys i fem steg.Resultat: Föräldrar ansåg att kommunikation var en viktig del under barnens vårdtid. Bristande kommunikation var återkommande, vilket kunde orsaka oro hos föräldrarna samt minska förtroendet för sjuksköterskorna. Ett genomgående behov var att få information kring barnets tillstånd samt att förstå den. Föräldrar hade en önskan om att få vara delaktiga i omvårdnaden vilket inte alltid var möjligt på grund av otillräckliga direktiv från sjuksköterskor.Konklusion: Ett ömsesidigt förtroende mellan föräldrar och sjuksköterskor är en förutsättning för god kommunikation, något som kunde minska föräldrars upplevelse av stress och oro

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)