Laborativt material och motivation : - en systematisk litteraturstudie vilken undersöker hur undervisning med laborativt material kan medföra en ökad motivation för elever i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Många elever upplever matematik som ett svårt ämne, detta har fått som följd att elever känner en bristande motivation för matematik. Elevers bristande motivation för ämnet har resulterat i låga resultat. Denna systematiska litteraturstudie vill berika bilden av hur arbetet med laborativt material kan öka motivationen för elever i matematikundervisningen, samt hur lärarens förmåga till arbetssättet påverkar elevers motivation. Litteraturstudien har en kvalitativ forskningsansats och innefattar 19 artiklar. De två huvudteman i denna studie baseras på studiens frågeställningar. Det första huvudtemat, huvudtema 1 är “Undervisning med laborativt material” och det andra huvudtemat, huvudtema 2 “Lärarens förmåga till ett laborativt arbetssätt”. Artiklarna har efter läsning kategoriserats in i fem underkategorier. Resultatet av den här studien har visat att ett laborativt material i matematikundervisningen kan vara motivationshöjande, om det laborativa arbetssättet är väl genomtänkt, används i rätt syfte och uppfyller vissa kriterier. Dessa kriterier representeras i denna studie av underkategorier. Resultatet visar även att lärarens attityd och kunskap till ett laborativt arbetssätt är av stor vikt för om elever kommer bli motiverade eller ej. Lärarens kunskap och attityd är förmågor som har framkommit i denna litteraturstudie och som kan påverka elevers motivation. Avslutningsvis diskuteras konsekvenser för undervisning och framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)