Arbetsminne och matematisk utveckling
Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har skrivits utifrån vetenskapliga artiklar som undersöker relationen mellan arbetsminnet och matematik. Forskningen har påvisat att arbetsminnet har flera olika delar med olika funktion. I insamlandet av artiklar har eftersträvats att inkludera forskning om arbetsminnets samtliga funktioner. Hur hjärnan fungerar är i grunden en oerhört komplex frågeställning varpå forskningsstudiers resultat förutsågs vara varierande. Syftet har varit att besvara frågeställningen hur arbetsminnet används vid matematiska beräkningar och för utvecklandet av detta. Slutligen har forskningsstudier om minnesträningseffekter bearbetats vars resultat avslutningsvis sammanställts och diskuterats. Systematiska informationssökningar genomfördes för att samla in data från ett flertal databaser. Inledningsvis isolerades adekvata termer som grund för framtagning av söksträngar att använda i sökprocessen. Vetenskapliga artiklar kunde sedan utifrån inklusions- och exklusionskriterier väljas ut för vidare granskning. Granskning skedde i en flerstegsprocess i vilken sekundärsökningar gjordes avslutningsvis. Den slutsats som dragits efter bearbetning av vetenskapliga artiklar är att forskningsresultaten är mycket tvetydiga, för att inte säga motstridiga. Det har dock varit möjligt att bekräfta ett samband mellan arbetsminnet och matematik, vilket inte har varit okomplicerat att göra utan att vidare utveckla slutledningen. Separation av arbetsminnet i dess olika komponenter för att utföra tester i studier har antagits vara väsentligt för att få fram resultat som går att generalisera. Gällande arbetsminnesträning har även dessa resultat varit tvetydiga. Utifrån antaganden om träningsprogram ger effekt eller inte, har dessa diskuterats i förhållande till undervisningspraktik.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)