Somliga går med trasiga skor - en studie av Rädda Barnens kriskommunikation i fallet barnfattigdom i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Somliga går med trasiga skor - en studie av Rädda Barnens kriskommunikation i fallet barnfattigdom i Sverige Institutionen för kommunikation och medier Kandidatkurs i medie- och kommunikationsvetenskap Linn Hultén Kris, krishantering, kriskommunikation, Rädda Barnen, Uppdrag Granskning, sociala medier Förtroendekriser, till skillnad från fysiska kriser, ses som subjektiva företeelser som definieras via medierna av allmänheten. De sociala mediernas utveckling har förändrat förutsättningarna för kriskommunikation genom att omforma den medialogik som tidigare reglerat informationsförmedlingen vid kris. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en organisation, Rädda Barnen, förbereder inför och hanterar en rådande förtroendekris. Detta genom två övergripande frågeställningar: 1. Hur påverkades Rädda Barnens krishantering av en tidig förvarning om potentiell kris? 2. Vilken roll hade de traditionella respektive sociala medierna i processen? Uppsatsen bygger på en fallstudie baserad på semistrukturerade, kvalitativa intervjuer samt innehålls-och textanalys av mediematerial. Vikten av förberedelser i krissammanhang är väsentlig och inte sällan avgörande i fråga om framgångsrik kriskommunikation. De traditionella medierna har stor makt att styra över vilka frågor som ska aktualiseras och även till del vad vi ska tycka i dessa. De sociala medierna möjliggör för ett direkt kommunicerande organisation och målgrupp emellan och denna internaktion kan spela en stor roll i akuta krissituationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)