En undersökning om utrymmet om mandeism i den svenska skolan : En kvalitativ undersökning om mandiska elevers upplevelser om religionskunskapsundervisning i skolan

Detta är en Magister-uppsats från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med föreliggande undersökning är att ta reda påvilket utrymme det finns för undervisning om mandeism inom ramen för svensk religionskunskapsundervisning samt att ta reda på hur några mandeiska ungdomar upplever religionskunskapsämnet. Undersökningen har genomförts med hjälp av en kvalitativansats som består av 7elevintervjuer och 2 lärarintervjuer. Undersökningen visar att mandeism inte tas upp på religionskunskapsundervisningen och att vissa elever tycker att detta är jobbigt. Vidare har det visat sig att en del elever upplever ett utanförskap eftersom den mandeiska religionen aldrig tas upp i undervisningen. Resultatet har även visat att lärarna menar att de inte har möjlighet att undervisa om mandeism eftersom det inte finns med i det centrala innehållet för årskurs 7–9. Även om mandeismen inte nämns i det centrala innehållet i läroplanen menar jag dock att det finns möjligheter för undervisning om mandeism då syftet med religionskunskapsämnet är att elever ska få möjlighet att utveckla kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)