Belöningssystem - En studie om butikssäljares preferens av belöningssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Titel:                     Belöningssystem - En studie om butikssäljares preferens av belöningssystem  Problem:             Belöningssystem, vilket inkluderar lön, är ett styrmedel som uppmuntrar anställdas beteende och utförda arbetsinsatser. Vid utformande av belöningssystem ställs företag inför komplicerade frågor där de måste ta hänsyn till just deras anställda och verksamhetens unika situation. Det finns olika variabler som påverkar en anställds preferens för ett visst belöningssystem. Utan hänsyn till dessa variabler finns en risk att företag tillämpar ett belöningssystem som inte ger maximal nytta.  Syfte:                    Ambitionen med denna studie är att beskriva butikssäljares inställning till fast- respektive provisionsbaserat belöningssystem samt om personliga variabler påverkar butikssäljares preferens av ett visst belöningssystem.  Metod:                 I studien har författarna tillämpat en kvantitativ ansats. För insamling av data utformades en enkät med bundna svarsalternativ vilken grundat det empiriska material som krävts för att genomföra studien. Bearbetning av insamlad data har gjorts med statistikprogrammet IBM SPSS Statistics 21.0 som analysverktyg.  Slutsats:              Genom studien har det påvisats att preferens för ett visst belöningssystem har samband med personliga variabler. Butikssäljare med känslan av att kunna påverka kundens köpval i butik samt de som anser att nuvarande lön inte är representativ för presterad arbetsinsats visar preferens för ett delvis provisionsbaserat belöningssystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)