Och så levde de lyckliga i alla sina dagar… : Hur bör företagsledare hantera tids-, kommunikations- och företagskultursperspektivet för att utöka utsikten om en lyckad integration efter ett företagsförvärv?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Företagsförvärv är en process som ständigt förekommer i vårat näringsliv och som nästan dagligen omnämns i media. Trots detta stora antal förvärv som sker är företagsledningarnas kunskap omkring integrationsprocessen av företagen ofta bristfällig. Sammanslagningen av företagen är många gånger det som skapar mervärdet vid ett förvärv. Tids-, kommunikations- och företagskultursperspektiven anses vara de främsta framgångsfaktorerna vid en integration. Syfte: Denna studie kommer att granska dessa tre perspektiv för att skapa en ökad förståelse för dem, samt för att generera kunskap om själva integrationsprocessen. Metod: Fyra ledande konsultföretag som arbetar med integration har intervjuas för att återspegla deras syn på perspektiven och integrationsprocessen. Resultat och slutsats: Intervjuerna gav en djupare insikt i och ökad förståelse för integrationsprocessen. Med hjälp av tidigare forskning resulterade undersökningen i tre nya modeller som beskrev samt tydliggjorde företagsledningens optimala förhållandesätt gentemot de enskilda perspektiven. Slutligen sammanfördes dessa modeller till en övergripande mall som gav en tydligare insikt i den helhetliga integrationsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)