Professionell utveckling : betydelsen av verksamhetsförlagd utbildning i utland

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Globaliseringen gör att den kulturella kompetensen hos sjuksköterskan är viktig. Studier har visat att sjuksköterskestudenter som varit på internationellt utbyte och haft sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) i utland utvecklat en kulturell medvetenhet och personlig utveckling. Få studier har undersökt hur utbytet påverkat studenters professionella utveckling i rollen som sjuksköterska. Syftet var att beskriva sjuksköterskestudenters uppfattning om vad de lärt sig under VFU i utland som de tror har betydelse för deras framtida omvårdnadsarbete. Metod: Studien hade en kvalitativ ansats med en deskriptiv karaktär. Fem intervjuer genomfördes med studenter som deltagit i VFU i Indien. Därefter utfördes en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Tre övergripande kategorier: "Lärdom om sin profession", "Lärdom om sig själv" och "Lärdom om olikheter" med respektive underkategorier skapades under analysprocessen. Studenterna fick en förståelse för vad omvårdnad är och betyder för deras profession. De upplevde en personlig utveckling i form av ökad självsäkerhet, ett kritiskt förhållningssätt samt att de blev mer öppna och ödmjuka inför det som är annorlunda. Studenterna har också insett hur viktigt det är med den kulturella kompetensen. Slutsats: Lärdomarna upplevdes vara av betydelse för sjuksköterskestudenternas framtida omvårdnadsarbete, varför det är viktigt att fler studenter får möjlighet att delta i VFU utomlands. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)