Vad ledare anser om personligt varumärke : - En kvalitativ studie av det personliga varumärkets betydelse för ledarskap.

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Sammanfattning: Magisteruppsats i ledarskap och hållbar utveckling, Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Datum: 2014-06-11 Författare: Natalie Sepúlveda Moradinassab Handledare: Lennart Bogg Titel: Vad ledare anser om personligt varumärke Problemformulering: Sedan decennier tillbaka har begreppet varumärke varit attraktivt och uppmärksammat. Under den senaste tiden har observationer av det personliga varumärket som individer har blivit mer intressant, eftersom det har visat sig leda till positiva effekter för ett ledarskap och en organisation. Däremot finns det forskning som visat att personliga varumärken hos ledare även kan resultera till kostsamma effekter för en organisation. Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur utvalda ledare ser på begreppet personligt varumärke och ifall de anser att det har en betydelse för deras ledarskap. Metod: Information har i första hand hämtats från vetenskaplig litteratur och artiklar. Fåtal Internetsidor har dessutom använts för att få fram aktuell statistik och defintioner av studiens nyckelord. Undersökningen består av sju intervjuer med sju olika ledare från olika organisationer lokaliserade i Stockholms region. Alla intervjuer följer den kvalitativa metoden, med en semi-strukturerad intervjuguide som genomfördes i företagens lokaler hos respondenterna. Slutsats: Studien bekräftar betydelsen av ett personligt varumärke i ett ledarskap, där även risker presenteras. Förutom detta visar studien, utifrån respondenternas upplevelser, att personligt varumärke i ett ledarskap inte används som en medveten strategi. Respondenternas personliga varumärken har analyserats utifrån en teoretisk modell, där flera brister framkommer. Detta överensstämmer med tidigare forskning som visat att det krävs mer vetenskapligt arbete innan ledare kan eller bör använda sig av personligt varumärke i sin position. Nyckelord: Ledarskap, organisation, personligt varumärke, påverkan och kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)