Modellutveckling och kostnadsanalys vid sortimentsexpansion på Staples Sweden AB : Vägen mot miljonen

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund:                   För att stärka sin position på marknaden önskar Staples Sweden AB utöka sitt artikelsortiment till att omfatta 1 000 000 artiklar. För att möjliggöra sortimentsexpansionen behövs beslutsunderlag rörande hantering och kostnadsstruktur identifieras. Syfte:                          Syftet med studien är att utveckla en modell vid val och utformning av distributionssätt för att föreslå en distributionsslösning. Syftet är också att genom en kostnadsanalys identifiera orderkostnadsstrukturen för den föreslagna distributionslösningen. Metod:                        Vid genomförandet av studien tillämpades en fallstudiedesign. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer utförda på Staples Sweden AB. Slutsats:                      Vid tillämpningen av modellen som utvecklades i studien framkom att distributionslösningen ska utgöras av direktleveranser, konsoliderade direkleveranser, ”cross-docking”, ”cross-docking” med buffert och traditionell lagerhållning. Orderkostnaden skiljde sig mellan distributionssätten där ”cross-docking” var billigast och direktleveransvarianterna var dyrast. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)