Motivation, distans och makt i ett påtvingat ledarskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Motivation, makt och distans i ett påtvingat ledarskap - En kvalitativ studie baserad på värnpliktigas upplevelser av ledarskapet i Försvarsmakten Seminariedatum: 3 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Theodor Lundqvist, Fiona McVie, Axel Rosenqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Distans, ledarskap, makt, motivation, värnplikt Forskningsfråga: Hur upplever de värnpliktiga att de påverkas av officerarnas ledarskap? Syfte: Studien avser att fördjupa kunskapen om de värnpliktigas upplevelser av ledarskapet i försvarsmakten. Metod: För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie med ett semistrukturerat intervjuförfarande genomförts med 11 respondenter som i dagsläget genomför värnplikten i den svenska försvarsmakten. Studien antar en abduktiv ansats med en socialkonstruktionistisk utgångspunkt. Teoretiska perspektiv: Denna studie positionerar sig inom ramen för den militära kontexten och hur ledarskap utövas i en sådan kontext. De ledarskapsteorier som diskuteras är centrerade ur ett ledarperspektiv, med fokus på den militära kontexten såväl som den generella. Vidare framförs för teorier och modeller vilka används som analysverktyg. Resultat: Resultatet av den empiriska studien visar att trots respondenternas skilda upplevelser förelåg det ett par genomgående teman i deras upplevelser av ledarskapet under värnplikten. De värnpliktiga upplevde ett ledarskap som till stor del var baserat på olika former av transaktionellt ledarskap. Det fanns dock även tydliga transformativa inslag. Slutsats: Respondenternas känsla av att tvingas göra värnplikten försvann under tidens gång, någonting som gick hand i hand med ökad acceptans för sin situation. I samband med den minskade känslan av tvång förändrades också distansen och maktdynamiken i ledarskapet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)