Vad betyder källkritik i ett skolsammanhang? : En diskursanalys av nyhetsmediers framställning av källkritik inom skolan och historieämnets roll inom detta

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att genom tillämpandet av en kvalitativ diskursanalys och ett medieteoretiskt perspektiv förstå historieämnets plats i den allmänna mediediskursen om källkritik. Studiens material består av tidningsartiklar från svenska dagstidningar publicerade mellan 2010–2022 som berör ämnet källkritik i samband med skola. Dessa artiklar presenteras sedan tematiskt utefter de teman som är framträdande i artiklarna. Studiens huvudsakliga resultat visar att nyhetsmediernas bild av källkritik främst är kopplat mot samhällets digitalisering och att historieämnets roll hamnar i skymundan vid kunskapsförmedling kring källkritik. Historieämnets nämns ett antal gånger men fungerar då snarare som en bisats till digitaliseringen. Resultatet går således delvis i linje med skolans styrdokument där källkritiken ofta kopplas mot just digitaliseringen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)