Användares upplevelse av ett system för distansutbildning - Med fokus på lärare, administratör och projektledare, som använder sig av lärportalen Live@Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Uppsatsen berör systemacceptans och hur användare upplever ett system. För att få en fördjupning i vår undersökning går vi in på hur användare tar emot förändringar och innovation, vilket visar sig vara svårt enligt våra resultat. Vi har samlat in empiriskt material med hjälp av att föra kvalitativa intervjuer med lärare, en administratör och projektledare som använder sig av lärportalen Live@Lund. Det empiriska materialet har varit till grund för vår analys och vi har med hjälp av undersökningen kommit fram till att kunskap kring andra lärplattformar har betydelse för systemacceptans, dvs. känner användare till andra system för distansutbildning ställs högre krav på de system som användarna använder sig av i dagsläget. Studien resulterar i att användare vill ha ett system som är enkelt och användarvänligt, dvs. för många funktioner i ett system uppskattas inte av användarna. Det råder därför inget tvivel om att sätta användarna i fokus för att ett system ska uppskattas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)