Virtual Matching : Från fysisk till virtuell sampassning

Detta är en M1-uppsats från KTH/Tillämpad maskinteknik (KTH Södertälje)

Sammanfattning: I takt mot en digitaliserad värld går de allra flesta arbetsmetoderna mot datorbaserade verktyg. I dagsläget tillämpar Scania arbetsmetoden fysisk sampassning som utförs för sampassning och utvärdering av artiklars avvikelser. Detta görs för att utvärdera det estetiska utseendet på lastbilens chassi med målet att uppnå högsta kvalitet. I detta arbete använder Scania RD&T (Robust Design & Tolerancing), ett simuleringsprogram utvecklat av företaget RD&T Technology i Göteborg som används till att förutse avvikelser i sammanställningar av artiklar. RD&T erbjuder modulen Virtual Matching som beräknar variationerna på och mellan artiklar. Syftet med detta examensarbete är att undersöka om modulen Virtual Matching kan komplettera eller ersätta den fysiska sampassningsprocessen. En Virtual Matching-analys har utförts mellan två artiklar med mätdata på artiklarna för utvärdering av arbetsprocessen med modulen Virtual Matching. Denna arbetsprocess har jämförts med den fysiska sampassningsprocessen på Scania. Som grund till underlaget har intervjuer och deltagande i övningar genomförts. Modulen Virtual Matching kan bidras som ett komplement i ett tidigt stadie av fysisk sampassning som resulterar i resursbesparingar. En utvärdering av en implementationsprocess har beskrivits tillsammans med förslag till vidare studier på liknande arbetsprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)