Munskyddets effekt på barns språkinlärning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Psykologi

Författare: Elsa Svorse; [2023]

Nyckelord: Covid-19; psykologi; språkinlärning; munskydd;

Sammanfattning: Runtom i världen har Covid-19 påverkat barns skolgång, från distansutbildning över zoom till social distansering i klassrummen. Många studier har gjorts för att skapa en bättre förståelse för hur barnens lärande blivit påverkat av dessa förändringar. Syftet med det här experimentet var att undersöka hur engelsktalande tre till fyraåringars förmåga att repetera nya ord blivit påverkat av att en talare har munskydd på sig när de säger de nya orden. En experimentell metod med inompersonsdesign användes och experimentet utfördes på två förskolor i Australien.  Deltagarna ombads att repetera tio svenska ord som sades en gång när talaren använde munskydd och en gång utan munskydd, för att se om det fanns några skillnader i barnens förmåga att repetera orden vid de olika betingelserna. Resultatet visade at barnen repeterade signifikant fler ord korrekt när munskydd inte användes. Resultatet är relevant både under diskussioner om smittspridning, och kulturella diskussioner om användningen av burka och niqab vid språkinlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)