Motivation inom volontärskap : En empirisk studie om vad som motiverar ideellt arbetande inom resor och evenemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Volontärer är ett förekommande fenomen i aktiviteter och en tillgång för många organisationer. Denna empiriska, kvalitativa studie har baserats på fokusgrupper där respondenterna varit utvalda inom två olika områden där volontärer förekommer. Detta för att kunna studera eventuella kopplingar mellan de två olika typer av volontärer, och hur motivationen kan tänkas skildras på grund av val av uppdrag. I denna studie används begreppen evenemangsvolontärer och volontärturister. Studien tar reda på vad som motiverar ideell arbetskraft att vilja prestera och hur olika faktorer kring motivation kan skilja sig beroende på uppdrag. Det finns mycket ny forskning kring ämnet motivation, det tyder på att ämnet är komplext och relevant att fortsätta studera. Då tidigare studier mestadels utgjorts i grund av kvantitativ data, är denna studie utformad från en kvalitativ grund, för att bidra till forskning inom ämnet med ett mer nyanserat perspektiv. Studien resulterar sedan i hur evenemangsorganisationer kan ta lärdom av volontärturister när det gäller motivation. Resultatet har identifierat två dominerande motivationsfaktorer som är gemensamma för båda grupperna av volontärer; gemenskap och personlig utveckling. Resultatet visar på att beroende på arbetsuppgift är det viktigt att motivera med rätt medel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)