Anställdas upplevelser av ett mediedrev : Caremaskandalen kopplat till psykologiskt kontrakt

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Hösten 2011 utsattes vårdföretaget Carema för ett mediedrev, där det på några av företagets enheter, främst på Koppargården, uppmärksammades stora brister i vården. Med utgångspunkt i konceptet employer brand, samt med hjälp av teorierna om psykologiskt kontrakt och social identitetsteori, tittar denna studie på personal på två andra Caremaenheter med syftet att undersöka hur dessa anställda upplevt mediedrevet samt varför de har påverkats på det sätt som de gjort. Tio anställda intervjuades, svaren analyserades med en kombination av induktiv och deduktiv tematisk analys. Resultatet visade att mediedrevet upplevdes som jobbigt men i varierande grad. Många upplevde att deras arbete blev ifrågasatt, att drevet gjorde dem misstänksamma mot nya yrkesrelaterade kontakter och att de blev oroade över företagets framtid. Resultatet tydde också på att de med starkare psykologiska kontrakt och en syn på arbetet mer som ett jobb än en medmänsklig handling, var de som påverkades mest. De med tydliga psykologiska kontrakt tenderade i större grad att försvara företaget utåt, vilket pekar mot att när allmänhetens förtroende för ett företag minskar möjliggör starka psykologiska kontrakt hos de anställda att företaget behåller dessa på sin sida. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)