Bränsleövergångar : Miljölagstiftningarnas inverkan på fartygsdriften

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan, SJÖ; Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan, SJÖ; Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan, SJÖ

Sammanfattning:

Under vårt sista år var vi intresserade av att ta reda på de problem som vi kan stöta på i våra yrkesroller som fartygsingenjörer. Arbetet tar upp de tekniska problem som uppstår p.g.a. de allt strängare kraven på minskade svavelutsläpp från fartyg. De tekniska problemen härstammar från de olika bränslekvaliteternas vitt skilda egenskaper. Som svar på dessa problem har det utvecklats tekniska lösningar varav två stycken har tagits upp i detta arbete.

För att ta reda på vilka tekniska problem som kan uppstå tog vi del av den berörda utrustningens tillverkares erfarenheter enligt empirisk modell. Enligt samma modell har vi även utfört en kvalitativ intervju med en teknisk chef för att ta del av dennes erfarenheter.

Miljölagarna rörande luftföroreningar från fartyg kommer med tiden stramas åt allt mer, varpå de kommer få en än mer betydande inverkan på fartygsdriften i framtiden. Bränsleövergångar ombord kommer att bli ett mer frekvent inslag då destillatbränslen krävs för att följa vissa områdens utsläppsregler men samtidigt nyttja tjockolja i så stor utsträckning som möjligt av ekonomiska skäl.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)