Man måste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: En enkätundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn på sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt på sin framtid och att få jobb och att eleverna känner sig kränkta i vissa situationer. Intervjuerna gjordes med tre lärare, en rektor samt en logoped, alla verksamma inom Riksgymnasieverksamheten för rörelsehindrade elever. Frågeställningarna i denna uppsats var: • På vilket sätt arbetar skolan för att elever med talhandikapp ska uppfylla kursmålen för svenska? • Hur ofta och på vilka grunder används Gymnasieförordningens undantagsbestämmelser i undervisningen? • Hur ser eleverna själva på sin framtid, sin utbildning och sitt funktionshinder? Resultatet visar också att man inom verksamheten har god kunskap och erfarenhet med elever med talhandikapp och de har utvecklat strategier för at kunna ge dessa elever en så god undervisning och skolgång som möjligt. Observationsstudien visade att det är gott socialt klimat bland elever som undervisas i mindre undervisningsgrupper

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)