Sökning: "fenomenologi EPP"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fenomenologi EPP.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. Den osynliga vikarien : En kvalitativ enkätstudie om hur vikarier upplever bemötandet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Ennen; Maria Mickelsson; [2021]
    Nyckelord :bemötande; fenomenologi; förutsättningar; förskola; vikarie;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa enkätstudie behandlar frågan kring hur vikarier upplever bemötandet iförskolan samt vilka förutsättningar de anser sig ha för att trivas och kunna utföra sittarbete. Förskoleverksamheten är beroende av de vikarier som finns i organisationen,och enligt forskning är vikariers arbetsmiljö sämre än övriga anställdas. LÄS MER

  3. 3. Heldagslärande : hur det upplevs bland fritidslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tobias Ström; My Kristensson; [2021]
    Nyckelord :EPP; erfarenhetsförråd; fenomenologi; fritidslärare; heldagslärande; handlingsmotiv; livsvärld; samarbete; samverkan; upplevelser.;

    Sammanfattning : Eftersom vi båda har en positiv syn på heldagslärande tycktes det spännande att undersöka hur färdiga fritidslärares syn på och upplevelser av heldagslärande ser ut på deras arbetsplatser. Syftet med studien har varit att ta reda på hur fritidslärare uttrycker sig om sin verksamhet och yrkesroll i relation till begreppet heldagslärande. LÄS MER

  4. 4. Utbytesstudier : En fenomenologisk studie om upplevelsen av utbytesstudier och att möta en annan kultur

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Josefine Larsson; [2016]
    Nyckelord :Phenomenology; lifeworld; intentionality; exchange studies; exchange students; culture; global citizen; Empirical Phenomenological; Psychological method; Fenomenologi; livsvärld; intentionalitet; utbytesstudier; utbytesstudent; kultur; global medborgare; Empirical Phenomenological Psychological method;

    Sammanfattning : This study investigates the experience of exchange studies from a phenomenological perspective. Phenomenology studies the sentence structure of the phenomenon and places the lifeworld as a central concept. LÄS MER

  5. 5. En känsla av att något försvinner En känsla av att något tillförts : En fenomenologisk studie av terapeuters upplevelse av journalskrivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Karin Peters; [2014]
    Nyckelord :patient records; therapist; psychodynamic therapy; phenomenology; EPP-method; journalskrivning; terapeut; psykodynamisk terapi; fenomenologi; EPP-metod; Patient records; therapist; psychodynamic therapy; phenomenology; EPP-method;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie ombads 5 psykodynamiskt inriktade terapeuter att i skrift beskriva sin upplevelse av journalskrivning. Materialet analyserades med hjälp av EPP-(Empirical Phenomenological Psychological) metoden. Resultatet lyfter fram generella kännetecken och särskiljande drag inom upplevelsen av journalskrivning. LÄS MER