Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 tolkar och beskriver arbetet utifrån LGR22:s värdegrund, uppdrag samt övergripande mål och riktlinjer i förhållande till diagnosen autism. Teori: Studien har inspirerats av Berger och Luckmanns (1979) teori om det sociala, kunskapssociologi, som syftar på hur människor uppfattar och formar sin sociala verklighet. Metod: En kvalitativ intervjustudie har genomförts där sju lärare intervjuats enskilt. Alla lärare har elever med diagnosen autism i klassen. Materialet har analyserats med hjälp av Empirical Phenomenological Psychological Method [EPP-metoden]. Metoden syftar till att beskriva den meningsstruktur som finns i det undersökta fenomenet genom fenomenologiska och hermeneutiska manövreringar. Resultat: Lärare upplever arbetet utmanande med elevers sociala utveckling utifrån diagnosen autism. Olika tolkningar förekommer av dels läroplanens kapitel ett och två, dels diagnosen autism. Ett reaktivt förhållningssätt och arbete framträder utifrån lärarnas beskrivningar. Oftast handlar det om att reagera på och hantera konflikter eller andra situationer som har skett. Lärarna beskriver även hur delaktighet är betydelsefullt för elevers sociala utveckling. Samtidigt kan begreppet delaktighet definieras av lärarna som en sak för elever med autism och en annan sak för elever utan diagnos. Olika informationskanaler så som hemsidor, kollegor och vårdnadshavare upplevs påverka lärarnas arbete. Även organisatoriska förutsättningar som möjlighet till resurs och mindre grupper har en påverkan. Det finns en avsaknad av samtal om elevers sociala utveckling utifrån diagnosen autism vilket kan göra arbetet för lärare särskilt utmanande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)