Intresse för fysisk aktivitet, finns det? : En intervjustudie om fritidspedagogers intresse för att arbeta med fysisk aktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Skolelever blir alltmer stillasittande, fysisk aktivitet minskar såväl under skoladagen som efter skoldagen. Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i fritidshemmet intresserar sig för fysisk aktivitet och hur deras eventuella intresse återspeglas i deras arbete på fritidshemmet. Studien har gjorts utifrån följande två frågeställningar. Hur ser intresset ut att arbeta med fysisk aktivitet i verksamheten? och vilka strategier har fritidspedagogerna för att påverka eleverna till fysisk aktivitet? Empirin samlades in genom att intervjua sex fritidspedagoger på två olika skolor belägna i södra Sverige. Till stöd för analysen har Bourdieus begrepp habitus och socialt kapital använts. Resultatet visar att alla deltagare har ett intresse för fysisk aktivitet som för flera hade funnits med sedan barnsben. Deltagarna använder sitt habitus för att arbeta med fysisk aktivtet i fritdshemmet. De implementerar sitt intresse i verksamheten och använder det för att möta elevers intresse. Deltagarna använder socialt kapital till att engagera elever till fysisk aktivitet. Vidare visar resultatet att strategier i frtidshemmet var ett sätt att möta elevers intresse, planera fysisk aktivtet, involvera andra aktörer utanför skolan och presentera hur den fysiska aktiviteten erbjuds. Slutsatsen är att deltagarnas intresse för fysisk aktivtet återspeglas i deras arbete på fritdshemmet på mså vis att de använder sitt intresse för att skapa fysiska aktivteter som dem känner sig trygga med. Deltagarna använder flera strategier till fysisk aktivtet för att påverka elever till mer fysisk aktivtet på fritdshemmet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)