Vad ska vi leka i hemvrån?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Eva-lena Eklöf; Camilla Andersson; [2016]

Nyckelord: Förskola; Genusperspektiv; Hemvrå;

Sammanfattning: AbstractSyftet med denna studie har varit att studera barns lek i förskolans hemvrå ur ett genusperspektiv. Frågeställningar som använts i studien är: Vilken slags lek sker i hemvrån? Hur används de leksaker som förkommer i hemvrån och hur utformas leken i hemvrån? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och filmat barnens lek i hemvrån på förskolan. Av det insamlade materialet har vi analyserat åtta lekobservationer. I tidigare forskning har vi tagit del av forskning kring pedagogiska miljön, hemvråns miljö, lek och leksakers funktion.I studien blev det tydligt att både pojkar och flickor använde sig av det material som finns i hemvrån. De fikade, lagade mat, klädde ut sig, dansade och lekte med dockor. Detta är lekar som är traditionella i denna miljö. Men vi såg också lekar som gick utanför det givna där barnen använde sig av materialet i hemvrån till andra lekar; de lekte tåg och lekland där de kunde hoppa studsmatta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)