Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Lotten Ljungström; [2011]

Nyckelord: Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. Pedagogerna arbetar med barnen som ärmed i undersökningarna. Materialet och resultatet av mina undersökningar jämför jag med tidigare forskning ochkunskaper för att kunna dra slutsatser. Resultaten presenteras både separat och diskuteras som en helhet.Resultat: Pedagogernas förhållningssätt och arbetsmetoder påverkar barnen och deras möjligheter att utvecklamatematiska kunskaper visar den litteratur som används i arbetet. Pedagogerna arbetar både med den matematik somfinns i vardagen och gör speciella aktiviteter där syftet är att utveckla barnens matematiska utveckling. Det flestapedagogerna använder matematik när de berättar sagor och barnen svarar i samma termer.Betydelse för läraryrket: Att möta ett barn med utgångspunkt från barnets egen erfarenhetsvärld är avgörande föratt förståelse skall skapas hos barnet och för att det ska utvecklas. Sagor finns naturligt i verksamheten och i hemmetoch därför skapas mening med matematiken genom detta arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)