En kvalitativ studie om hur nya och erfarna socialsekreterare påverkas av det emotionella lönearbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien var att med en jämförande ansats undersöka hur nya respektive erfarna socialsekreterare upplever och hanterar den emotionella påverkan som uppstår i deras arbete. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod, där det empiriska materialet har inhämtats genom den semistrukturerade intervjumetoden. Urvalet bestod av fyra nya socialsekreterare samt fyra erfarna socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Med nya socialsekreterare syftar vi på individer som nyligen har påbörjat sin anställning inom ekonomiskt bistånd eller som högst har ett års erfarenhet inom området. Med erfarna socialsekreterare syftar vi på individer som har arbetat inom ekonomiskt bistånd i minst fem år. Resultatet vi kom fram till var att oberoende om man är ny eller erfaren socialsekreterare så påverkas man emotionellt av det klientnära arbetet. Resultatet visade att vanligt förekommande emotioner i möten med klienter bland annat var ilska, irritation, maktlöshet, glädje och förtvivlan. Resultatet visade även att arbetslivserfarenhet spelar en stor roll för huruvida man tar hem arbetet eller inte. Samtliga nya socialsekreterare uppger att de känslor som uppkommer under arbetsdagen till följd av vissa arbetsuppgifter kan leda till att de påverkas utanför arbetstid, på så sätt att dessa känslor sätter en negativ prägel på resten av dagen. Vidare visade resultatet att samtliga respondenter, både nya och erfarna socialsekreterare upplevde att det kollegiala stödet är av stor betydelse för att kunna hantera emotioner på arbetet. Dessutom visade studiens resultat att nya respektive erfarna socialsekreterare har utformat egna strategier för att hantera den emotionella påverkan till följd av verksamhetens bristande stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)