“-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. Språket blir en bro mellan individer när man vill kommunicera med varandra och förstå varandra. Dagens förskollärare behöver därför kunskap för att göra flera språk till en tillgång, både för verksamheten och som ett verktyg för barns utveckling och lärande. Syfte Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Metod Studien utgår från en kvalitativ metod. Vi har samlat empiriska erfarenheter genom intervjuer. Empirin samlades in från åtta verksamma förskollärare på två olika förskolor. Därefter har materialet sammanställts och analyserats till ett resultat som sedan diskuteras utifrån sociokulturell teori och tidigare forskning inom området. Resultat Förskollärarna som deltog i undersökningen har en positiv inställning till flerspråkighet och ser det som en tillgång. Deltagarna hade olika syn på själva begreppet flerspråkighet och det framkommer att begreppet kan anses ha dubbel betydelse, det kan tolkas som att man kan flera språk eller att man har ett annat modersmål än svenska. Samtliga förskollärare i studien har mycket erfarenhet av att arbeta med flerspråkiga barn, samt det faktum att flera arbetar tillsammans med flerspråkiga kollegor gör att flerspråkighet blir ett naturligt inslag i vardagen på förskolan. I resultatet framkommer att förskollärarna framförallt använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt digitala verktyg som språkfrämjande material i verksamheten. Förskollärarna beskriver det som utmanande med flera olika modersmål i barngruppen när de själva saknar barnens modersmål. En annan utmaning är att kartlägga flerspråkiga barn samt den begränsade planeringstiden. De möjligheter som kommer fram genom studien är framförallt att förskollärarna ser flerspråkighet som något positivt som bidrar till alla barns språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)