En Ny Era - Artificiell Intelligens inom Digital Marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: I slutet av år 2022 introducerades det nya AI-verktyget ChatGPT, en AI-modell som använder maskininlärning för att generera människoliknande svar i stor skala. ChatGPT:s snabba framväxt medför en ovisshet kring hur AI-verktyget kommer påverka praxis för digital marknadsföring. Denna studie utreder därför vilken roll ChatGPT kommer spela inom olika praxis för digital marknadsföring och ämnar därmed att utreda forskningsfrågan: Hur kommer ChatGPT att påverka praxis för digital marknadsföring? Den valda forskningsstrategin för denna studie är en kartläggning där ansikte-mot-ansikte kartläggning tillämpas. Detta stöds med hjälp av intervjuer som datainsamlingsmetod och vidare appliceras en tematisk analys för att analysera insamlad data. Fem marknadsföringsexperter intervjuades i denna studie och samtliga menade att ChatGPT på något vis påverkar praxis inom digital marknadsföring. Slutsatsen pekar därför mot att ChatGPT, trots dess nya upptäckt, redan börjat påverka processer inom praxis för digital marknadsföring och att det troligtvis i bredare utsträckning kommer fortsätta göra det på olika vis, genom att fortsätta inspirera, effektivisera och optimera. Vidare hade alla respondenter en positiv inställning till att se ChatGPT som ett komplement till dagens marknadsföringspraxis, dock en mer negativ inställning till att se det som ett substitut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)