Lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I vårt examensarbete har vi undersökt lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisning. För att undersöka detta har vi ställt följande frågor: vilka faktorer påverkar hur många studiebesök som utförs, vilka församlingar besöks och varför väljer läraren dessa församlingar, vilka är de didaktiska möjligheterna och svårigheterna med studiebesök och hur påverkar studiebesök elevernas lärande? Datan samlades in via en enkät som besvarades av 20 lärare i religionskunskap och två semistrukturerade intervjuer utfördes. Resultatet visade att majoriteten av lärarna var positiva till studiebesök. 65% av lärarna utförde minst ett studiebesök per läsår samtidigt som 45% inte utförde några alls på grund av ekonomiska, geografiska och tidsmässiga faktorer. Det förekom oftare studiebesök i kyrkor, moskéer och synagogor än i andra religiösa samfund och församlingar, eftersom dessa oftast är nära till hands och kräver mindre resurser från lärarens och skolans sida. Utifrån lärarnas svar kunde vi identifiera tre didaktiska möjligheter: kommunikation, upplevelse och minne. Samt identifierades tre svårigheter: tid, ekonomi och fördomar. Lärarna upplevde även att elevers lärande påverkas positivt då studiebesök konkretiserar det teoretiska och skapar starka minnen. Den samlade empirin pekar mot att de didaktiska möjligheterna med studiebesök kan berika religionskunskapsundervisningen men att lärare upplever att flera faktorer påverkar deras möjlighet att inkludera studiebesök i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)