Bortfallets effekter : En simuleringsstudie kring bortfallets påverkan på skattningen av trafikarbetets förändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Statistiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats skrivs på uppdrag av Statisticon AB och syftar till att studera hur bortfall påverkar skattningen av trafikarbetets förändring (TF) från 2011 till 2012. Vi arbetar med data som samlats in timvis året runt från 83 mätstationer utplacerade i Sverige. Tre olika typer av bortfall kommer att undersökas: bortfall av hela mätstationer, bortfall av dygn och bortfall av reella bortfallsmönster. Vi utför sedan tre olika simuleringar där bortfall simuleras utifrån var och en av dessa bortfallstyper för att se hur skattningen av TF påverkas. Proceduren upprepas för större och större bortfall. Bortfall av mätstationer ger en tydlig försämring i säkerheten av skattningen då variansen ökar. Bortfall av reella bortfallsmönster har en något flackare variansutveckling, medan bortfall av dygn ger en mycket liten ökning i variansen. Bortfall av mätstationer samt dygn indikerar en väntevärdesriktig skattning medan vi för bortfall av bortfallsmönster ser att skattningen blir mer och mer negativ ju större bortfallsandelen är. Utifrån vår analys anser vi att bortfallsandelen ej bör överstiga 25 - 30 procent, då detta medför en kraftigare variansökning samt en ökad risk att av misstag göra en positiv skattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)