Samverkan mellan skola och socialtjänst kring högstadieungdomar med diagnosen ADHD : ett personalperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Samverkan är en viktig del i arbetet med unga. Särskilt viktigt blir det i arbetet med unga som har ADHD, då de kräver en viss struktur i vardagen. Då många unga med ADHD har skolproblematik samt beteendemässiga problem är det viktigt med samverkan mellan skola och socialtjänst. Syftet med denna studie var att undersöka hur skolpersonal och socialsekreterare upplever deras samverkan kring ungdomar med ADHD, vilka områden det samverkas om och vilka utmaningar och möjligheter som uppstår i samverkan. Vi har använt oss av semi-strukturerade intervjuer och har intervjuat två ur skolpersonalen och två socialsekreterare. Våra huvudsakliga resultat är att samverkan upplevs vara god och viktig men att det verkar finns behov av att förbättra samverkan. De viktigaste slutsatserna är att socialsekreterarna och skolpersonalen är intresserad och engagerade i samverkan kring ungdomar med ADHD men att det antyds att viss utveckling behövs och även att viss kunskap saknas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)