Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som är möjligt och inte möjligt att formulera inom ett visst område. I diskursbegreppet ryms även den sociala praktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv under min studie har begrepp som distans och närhet varit betydelsefulla. Metod: En induktiv ansats med utgångspunkt i en växling mellan förståelse av helhet och delar i vårt skolsystem. Efter textanalys av tre kommuners kvalitetsredovisningar samt intervju med några fristående skolors huvudman analyserades materialet i relation till statlig policy samt en analys av diskursen ” elever i behov av särskilt stöd”. Resultat: Begreppet ”elever i behov av särskilt stöd” har ersatts av diskursen, de som inte når (betygs) målen i de kvalitetsredovisningar jag har analyserat. Fokus i kvalitetsredovisningarna finns på de elever som inte når målen. Det finns en tydlig skillnad i sättet att framställa utvärdering/kvalitetsredovisning beroende på politisk majoritet i kommunen. Kvalitetsredovisningarna är en nulägesbeskrivning. Planeringsdelen för hur skolan ska utvecklas har begränsat utrymme i kvalitetsredovisningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)