Sökning: "elever som ej når målen"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden elever som ej når målen.
1. Varför klarar inte min elev kunskapsmålen ? : Lärares erfarenheter av att arbeta med och bedöma de elever med funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter vilka ej når målen
Magister-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att belysa situationen för de elever med funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter vilka ej når målen genom att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med och bedöma dem. För att undersöka detta intervjuades fem lärare per telefon enligt en semistrukturerad modell. LÄS MER
2. Svenska elevers sjunkande matematikkunskaper : möjliga orsaker och framtida insatser
M1-uppsats, Institutionen för matematik och datavetenskapSammanfattning : National and international studies, such as PISA and TIMSS, which are part of the national evaluation system, are carried out continuosly. Skolverket, in collaboration with researchers, are responsible for the implementation, evaluation, and analysis of the studies. LÄS MER
3. Elevers medvetenhet om kursmålen i idrott och hälsa : en jämförande studie bland elever i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka medvetenhet om uppnåendemål i idrott och hälsa enligt den nationella kursplanen i Lpo94. Vid instiftandet av Lpo94 infördes mål- och kunskapsrelaterad styrning och läroplanen har alltså haft sjutton år att implementeras. LÄS MER
4. Mästare i matematik med Mästerkatten? : - analys av matematikböcker
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Trots att läroböcker i matematik har en viktig roll i undervisningen, så finns det inte mycket forskning på hur väl de uppfyller sin uppgift. Rapporter om lärobokens roll i skolan förekommer, dock oftast med en negativ klang. Forskning som vi har uppmärksammat tar upp att läroböckerna styr undervisning. LÄS MER
5. Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. LÄS MER