Nyfikenhet finns : Tre bildlärare om samtidskonst i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Sofia Pettersson; [2020]

Nyckelord: Bildundervisning; estetik; bilddidaktik; samtidskonst;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka bildlärares kunskap om och inställning till samtidskonst i undervisningen, vilka fördelar och hinder som finns med att arbeta med samtidskonst i skolan och på vilket sätt samtidskonst i undervisningen kan relateras till skolans demokratiuppdrag. Undersökningen sker ur ett konst- och bildningsteoretiskt perspektiv med idén om estetik som kunskapsform i centrum. Metoden som används omfattar tre strukturerade intervjuer med bildlärare i grundskolan. Undersökningen kommer fram till att det råder varierande kunskap om samtidskonst bland lärarna och att det ofta beror på lärarens personliga intresse, men även ämneskonception, huruvida samtidskonst införlivas i undervisningen. Lärarna beskriver samtidskonst som ett bra verktyg för öppna klassrumsdiskussioner där ett gemensamt meningsskapande äger rum. Undervisningen som bedrivs i samtidskonst innefattar ofta bildanalys och eget arbete med förebilder, samt sporadiska samarbeten med konsthallar och museer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)