Uppdraget för grundlärare i fritidshem.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur rektorer tilldelar uppgifter för grundlärare i fritidshem samt att ta reda på om rektorerna upplever att de tilldelade uppgifterna kan påverka kvalitén och status på fritidshemmen. Vår studie är kvalitativ och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med rektorer inom Göteborgs stad, där analysprocessen har utgått från professionsteorin. I resultatet redovisas hur rektorer tilldelar uppgifterna olika för grundlärare i fritidshem. Grundlärares dubbla uppdrag bidrar till en splittring för rektorerna hur de ska tilldela resurserna under skoldagen. Det dubbla uppdraget innebär att grundlärare i fritidshem är både lärare i fritidshem och lärare i ett praktiskt estetiskt ämne. Även om rektorerna påtalar en vilja att prioritera fritidsverksamheten så har flertalet grundlärare i fritidshem helt gått över till att arbeta med skolans undervisning vilket i sin tur leder till att fritidsverksamheten kommer i andra hand.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)