Sökning: "Social interaktion förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Social interaktion förskola.

  1. 1. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Kan näsor flyga? : Hur fungerar frågan i interaktion mellan pedagoger och barn på förskolan?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; förskola; vuxen-barn interaktion; frågor; socialt aktörskap; deltagande;

    Sammanfattning : In preschool, many questions are asked, both by children and by pedagogues. By focusing on questions from an interactional perspective, this study aims to shed light on questioning in preschool and to spread an increased understanding of the question's various functions. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Johansson; Jessica Reinholdsson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolans undervisning och hur de relaterar dessa erfarenheter till utvecklingen av barns språkliga och kommunikativa förmågor. Metoden består av skriftliga intervjuer, via Sunet Survey, av tio förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Måltidssituationens sociala interaktioner : En kvalitativ studie om interaktionsmönster och förskolebarns reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Gustafsson; Sara Svensson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; interaction; interaction pattern; mealtime situation; non-verbal interactions; preschool; social interaction; verbal interaction.; barns perspektiv; förskola; icke-verbal interaktion; interaktionsmönster; måltidssituation; social interaktion; verbal interaktion.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka, och bidra med kunskaper om hur social interaktion under en måltidssituation yttrar sig, samt vilka villkor som bidrar alternativt inte bidrar till barns verbala språkutveckling på längre sikt. Genom att besvara vilka interaktionsmönster som måltiden präglades av samt ta del av barnens reflektioner kring måltidsmiljön blev det möjligt för oss att närma oss barns perspektiv, något som var en förutsättning för att förstå och sätta sig in i barns livsvärld. LÄS MER

  5. 5. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER